sobota 5. února 2011

O stehovce

Svoji první stehovku jsem si koupila před čtyřiceti lety. Zpočátku jsme k sobě příliš nepřilnuly (mimo okamžiky, kdy mi přilnula na punčochu a pak jsme to spolu táhly celý den).  Tenkrát mě zdržovala, vyžadujíc důkladnou přípravu, řídíc se heslem dvakrát měř a jednou řízni. Moc si se mnou neužila, v mých sedmnácti jsem si byla jista, že i bez její dopomoci budu mít na sobě večer bezva šatičky z té úžasné látky, co jsem si dopoledne koupila na partiovce.
Později, když jsem rozum brala, vzala jsem na vědomí i její důležitost. Abych předešla nezdarům, doprovázeným hysterií, kdy mé úžasné látečky lítaly ponejprv do kouta a poté končily v koši, požádala jsem ji o spolupráci. A šila jsem s její dopomocí na sebe, na děti, někdy i na muže. Celá léta jsem šila všechno, co bylo doma potřeba. Byla stále se mnou, trpělivá, připravená v šuplíku, až ji budu potřebovat.
Stalo se, že jsem po prababičce podědila velkou plechovou krabici. Byly v ní stovky knoflíků, patentek a háčků, vyšívací bavlnky, jehly, nitě a stehovka. Uložila jsem ji do šuplíku k té mé.
Později jsem podědila šicí stroj po babičce. Šlapací Singrovku, se čtyřmi šuplíčky. V nich byly nůžky, jehly, a mimo jiné stehovka.  I ji jsem uložila.
Šiju, občas ano. Odmotávám metry své staré známé a myslím na obě ženy, které mi zanechaly své poklady. Tvořily, snily, žily a šily.
Ta moje je už tenká, vždyť se mnou šije 41 let. Napadá mě, zda se mi podaří odhalit její běloučkou papírovou špulku.

3 komentáře:

  1. Tvoje krásné rozjímání nad stehovkou mi připomnělo moji milovanou pratetu.Zůstala sama a živila se šitím.Jezdívala jsem k ní na prázdniny a s dojetím si vybavuji chvíle u ní strávené .Jako památka na ni mi zůstaly krejčovské nůžky.Jsou opotřebované,rezavé,ale tak krásně mi oživují vzpomínky na dětství....

    OdpovědětVymazat
  2. Mám schované nůžky po babičce, musím je najít a podívat se, jestli jsou opravdu takové, jak si je pamatuju - velké, stříbrné s barevným zdobením. Doufám, že si vzpomenu :-)
    Moje čtyřicet let stará stehovka bude pěkně zachovalá, až ji zdědí dcera nebo snacha. Mám ji uklizenou a stehuju hedvábíčkama podle mně hnusných a nepoužitelných barev. Ne že bych si schválně kupovala ošklivé nitě, ale byly ve velké kazetě s těmi krásnými :-)

    OdpovědětVymazat
  3. No teda, nejdriv jsem premyslela co je to stěhovka:-)).Hezky clanek.Pendula

    OdpovědětVymazat